mandag 16. mai 2011

Problemstillinger rundt opphavsretten (DEL 3)

Når det gjelder det siste punktet i oppgaven som går ut på problemstillinger rundt opphavsretten så mener jeg de fleste som bruker internett i dag ikke bryr seg så mye om den.
La oss ta et fint bilde som blir tatt, lagt ut på nettet og merket “© (navn)“
Jeg mener at så
lenge vi har mulighet til det kopierer vi bilder og lignende hvis vi trenger det selv om det står “copyright”
Dette er jo ulovlig, men umulig å få stoppet hvis man ikke tyr til drastiske tiltak og setter copyright’en over hele bildet. Dette vil jo omtrent ødelegge det, så uansett blir det feil. Når det gjelder tekster trur jeg copyrighten blir mer overholdt, og i hvertfall i skolesammenheng. Elever er ikke så nøye på copyright når det gjelder bilder, men når det gjelder tekst er det viktig å være bevisst da du kan bli anklaget for plagiat.
Det største problemet trur jeg ligger i musikk/filmbransjen. Ulovlig nedlasting, kopiering og lignende som har blitt veldig vanlig de siste årene ødelegger jo mye for f.eks. artister. Her snakker vi kanskje mange, mange tusen album som blir lastet ned ulovlig, og alt dette taper plateselskap og artister fryktelig mye penger på. Automatiske betalingslenker er en mulighet, siden man da kan selge produktet lovlig, og kjøper seg rettigheter til å bruke bildet, filmen eller musikken.


1 kommentar:

  1. Kanskje er det et større problem at "åndsverk" som sånne som du og jeg legger ut på nettet, blir stjålet av andre. Vi har ikke råd til å saksøke noen, det har plateselskap o.l.

    SvarSlett